تغذیه و رژیم

برای یادگیری بهتر دانش آموزان چه کنیم؟

به گزارش ایرنا  کارشناسان مععتقدند تغذیه در کودکان مدرسه‌ای بسیار مهم است چراکه به تأمین مواد سازنده برای رشد ، تأمین انرژی مورد نیاز برای انجام فعالیت‌های جسمی، فکری و حفظ مقاومت در برابر عفونت‌ها کمک می‌کند همچنین در ذخیره‌سازی مواد غذایی لازم به منظور آمادگی برای رشد سریع دوران بلوغ موثر است.

نقش خانواده در تغذیه صحیح فرزندان

از آنجا که کودکان، وعده‌های غذایی اصلی صبحانه، ناهار و شام را معمولاً در خانه و با حضور والدین صرف می‌کنند بنابراین الگوی غذایی اصلی آنها بیشتر تابع خانواده است و آنها می‌توانند موقعیتی فراهم کنند تا فرزندانشان از رژیم غذایی سالم و متنوع برخوردار شوند و با سرمایه گذاری برای تغذیه صحیح کودکان و دانش آموزان نسلی سالم و پویا تحویل جامعه دهند.

دوران مدرسه از نظر تغذیه‌ای دوره قابل توجهی است زیرا هنوز کودک در مرحله رشد قرار دارد، اگرچه روند رشد به صورت یکنواختی ادامه دارد اما سال‌های آخر دبستان، مقارن با شروع جهش رشد به ویژه در دختران است که تامین انرژی مورد نیاز، بسیار ضروری است.

باید کودکان را با نقش تغذیه در یادگیری و درک مطالب، اهمیت صرف صبحانه، خوردن شیر و لبنیات و انواع سبزی و میوه‌ها، مضرات مصرف شکلات، شیرینی و تنقلات غذایی کم ارزش آگاه کنیم.

یک کارشناس بهداشت مدارس گفت : متاسفانه برای بسیاری از خانواده‌ها و کودکان، غذاهای آماده و تنقلات فاقد ارزش غذایی، جزئی از رژیم غذایی عادی روزانه محسوب می‌شود که به وسیله آموزش تغذیه می‌توان افراد را در هر سن و سالی متوجه عادات غذایی ناصحیح کرد و رفتارهای تغذیه ای مناسب را جایگزین آنها ساخت.

طاهره گودرزی افزود: برخی از والدین  برای میان وعده و یا صبحانه فرزندان خود در مدرسه از کیک و بیسکویت استفاده می کنند که این فاقد هرگونه ارزش غذایی بوده و بهتر است صبحانه و میان وعده مناسب و پرکیفیتی برای دانش آموزان در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه تأثیر تغذیه در رشد، سلامت و  قدرت یادگیری در کودکان برکسی پوشیده نیست، گفت: بنابراین کمبود مواد مغذی باعث کاهش قدرت فراگیری در کودکان است و تغذیه صحیح در قدرت یادگیری کودکان مؤثّر است

وی افزود:  با وجود اهمیت فراوان صبحانه در سلامت کودکان، بسیاری ازآنها میلی به خوردن صبحانه ندارند هر چند خوردن این وعده غذایی باعث برآورده شدن نیازهای تغذیه‌ای کودک در طول روز می‌شود که نتیجة آن کنترل وزن و سطح کلسترول خون است.

کارشناس ارشد تربیت بدنی گفت: دوران مدرسه و بویژه سال‌های آخر دبستان مقارن با شروع جهش رشدی است، بنابراین تأمین انرژی و مواد مغدی مورد نیاز در این دوران بسیار ضروری است.

منصوره معظمی با بیان اینکه میزان انرژی مورد نیاز کودکان مدرسه‌ای به دلیل تفاوت در اندازه بدن، میزان تحرک و سرعت رشد آنها متفاوت است، اظهار داشت: در صورتیکه انرژی مورد نیاز کودک به خوبی فراهم نشود باعث مختل شدن رشد کودک خواهد شد.

بهترین فعالیت ها برای تقویت حافظه کودکان، عکاسی، آشپزی و یادگیری زبان انگلیسی ست.

ضمنا پیشنهاد می کنیم کودک را نزد یک متخصص تغذیه خوب ببرید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا