جراحی زیبایی

جراحی لیفت سینه یا ماستوپکسی چیست؟

ماستوپکسی 

سینه ها یکی از بارزترین و با اهمیت ترین شاخص های زیبایی در خانم ها می باشد که در اعتماد به نفس آنها نقش به سزایی دارد. عواملی مانند افزایش سن، بارداری و شیردهی، تغییرات  وزن بخصوص کاهش وزن شدید، وعوامل ژنتیکی ممکن است در افتادگی سینه ها موثر باشند.

افتادگی سینه ها خصوصا در دوران جوانی می تواند موجب کاهش اعتماد به نفس و احساس سرخوردگی در خانم ها شود. جراحی لیفت سینه یا ماستوپکسی با بالا آوردن سینه های افتاده فرمی جوانتر و زیباتر به سینه ها می دهد.

هدف از جراحی ماستوپکسی

عمل لیفت پستان، بافت سینه را محکم می کند و موقعیت نوک پستان تغییر پیدا می کند. جراحی لیفت سینه با بالا بردن نوک پستان و از بین بردن پوست اضافی، ظاهر سینه را بهبود می بخشد. گاهی اوقات برای پر کردن قطب فوقانی سینه ها نیاز به قرار دادن پروتز می باشد هدف از انجام جراحی لیفت سینه یا ماستوپکسی تغییر شکل سینه ها، بالا بردن نوک پستان ها و دستیابی به سینه های جوان تر با تقارن و زیبایی بیشتر می باشد.

قبل از جراحی ماستوپکسی یا لیفت سینه

انجام مشاوره و معاینات فیزیکی در قدم اول به منظور انجام جراحی لیفت سینه صورت می گیرد. در جلسه اول ملاقات بیمار با جراح معمولا اقداماتی از قبیل:

  • معاینه سینه ها از نظر سایز و تقارن و وجود توده در سینه یا زیر بغل
  • ارزیابی محل قرارگیری نوک پستان
  • بررسی اهداف بیمار از جراحی

انجام می شود و جراح عوامل دیگری را از جمله سن بیمار، سابقه خانوادگی بیماری های بدخیم، سابقه مصرف سیگار، بیماری های زمینه ای، سابقه مصرف دارو، دفعات زایمان و مدت زمان شیردهی و… را در نظر می گیرد تا بتواند راهکارها و نکات مناسبی را به وی ارائه دهد.

آیا عمل جراحی لیفت سینه برای من مناسب است؟

بسیاری از خانم ها نسبت به ظاهر خود و زیبایی اندامشان حساسیت دارند که این تمایل با افزایش سطح آگاهی جامعه رو به افزایش است. طبیعی است که در صورت وجود هر گونه ایرادی، تمایل به برطرف کردن آن البته از راه درست و علمی و بدون عارضه داشته باشند. داشتن سینه هایی شل و افتاده خود می تواند یکی از دلایل تمایل آنها به سمت جراحی لیفت سینه باشد.

انواع برش ها در جراحی لیفت سینه

در جراحی ماستوپکسی سه نوع الگوی برش وجود دارد:

برش دایره ای در ناحیه اطراف آرئول (هاله نوک پستان): این برش ها معمولا بر روی سینه هایی که دارای افتادگی خیلی جزئی هستند، ایجاد می شود. به این روش تکنیک دونات نیز گفته می شود زیرا نوع برش شبیه پیراشکی دونات می باشد.

برش ورتیکال: به صورت برش دور هاله سینه و برش عمودی از هاله سینه به سمت پایین می باشد که عمده موارد بدین صورت عمل می شود، و بهترین نتیجه را با حداقل اسکار ( جای بخیه) خواهد داشت.

برش لنگری ( T برعکس): برش در اطراف آرئول و به صورت عمودی از ناحیه آرئول به سمت چین سینه و یک برش افقی که معمولا بر روی سینه هایی با درجه افتادگی شدید ایجاد می شود.

پس از جراحی لیفت سینه

  • برخی از جراحان برای تخلیه خونابه و پیشگیری از تجمع مایع (سروما) ، از درن ( لوله های پلاستیکی باریک ) پس از عمل استفاده می کنند که پس از چند روز خارج می شود. ولی اینجانب بر اساس تجربه ای که بدست آورده ام، تقریبا هیچگاه از درن برای عمل لیفت سینه استفاده نمیکنم و خوشبختانه تاکنون هیچ عارضه ای بخاطر این موضوع ایجاد نشده است. طبیعی است که عدم استفاده از درن نقش به سزایی در راحتی بیمار پس از جراحی و هنگام ترخیص دارد.
  • بخیه ها تماما از نوع جذبی بوده که در چندین لایه زده می شود و نیاز به کشیدن ندارد. پس از پانسمان، می توان از سوتین طبی مخصوص جراحی استفاده کرد و یا پس از اولین ویزیت و تعویض پانسمان( معمولا یک یا دو روز بعد از جراحی)، می توان از سوتین طبی استفاده نمود .
  • پس از پایان عمل، بیمار به ریکاوری منتقل می شود تا وضعیت وی مورد بررسی قرار گیرد.

بهبودی بعد از جراحی لیفت سینه

  • پس از جراحی دستورات لازم در خصوص مراقبت صحیح بعد از جراحی لیفت سینه توسط پزشک جراح ارائه خواهد شد.
  • بعد از جراحی ممکن است در ناحیه آرئول یا نوک پستان حساسیت و یا حتی عدم حساسیت تجربه شود اما این حالت طبیعی و موقتی است.
  • اسکار و محل برش ها به مرور زمان بهبود می یابد و پس از حدود شش ماه تا یکسال بسیار کمرنگ می شود. گرچه ندرتا در برخی افراد که مستعد کلویید هستند ممکن است تیره و برجسته شود و حالت گوشت اضافه پیدا کند. معمولا بعد از عمل پزشکان توصیه به استفاده از کرم های آنتی اسکار و یا شیت های سیلیکون می نمایند که باعث کمتر شدن جای بخیه ها می شود.
  • مصرف داروهای ضد درد تجویز شده از سوی پزشک معمولاً فقط برای چند روز نیاز است. ولی آنتی بیوتیک های خوراکی باید حداقل به مدت پنج روز استفاده گردد.
  • استراحت نسبی سه تا پنج روز در منزل کافیست و معمولا افراد بعد از یک هفته می توانند به فعالیت قبلی برگردند. ولی فعالیت های ورزشی حداقل تا چهار هفته ممنوع است.
  • بیماران تا دو ماه نباید از سوتین های فنر دار استفاده کنند و ترجیحا از سوتین طبی و در غیر این صورت از سوتین ورزشی (استرچ) استفاده نمایند
  • کبودی و تورم حدود دو هفته بعد از عمل لیفت پستان برطرف می شود.
  • باید از بلند کردن اجسام سنگین جدا خودداری شود.
  • در صورت مشاهده هر گونه علائم غیر معمول به سرعت با جراح خود تماس بگیرید.

مشاهده نتایج بعد از جراحی لیفت سینه

نتایج عمل جراحی لیفت سینه بلافاصله بعد از جراحی قابل مشاهده است. با گذشت زمان، تورم و کبودی های بعد از عمل برطرف می شود و خطوط برش محو می شوند. برخی از این خطوط برش در ناحیه زیر پستان پنهان شده و برخی دیگر بر سطح پستان قابل مشاهده است. با این وجود، اکثر برش ها به اندازه کافی محو می شوند. این روند تقریباً یک سال به طول می کشد.

کلام آخر

ماستوپکسی یا جراحی لیفت سینه جزء یکی از روش های جراحی زیبایی سینه می باشد که طرفداران بسیار زیادی بین خانم ها دارد. با توجه به اهمیت این جراحی از نظر زیبایی شناسی و گرایش بسیاری از خانم ها به انجام آن، مراجعه به یک فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی قبل از هر گونه اقدام برای جراحی امری ضروری و مهم تلقی می شود.

توجه داشته باشید هر عمل جراحی می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد پس به منظور کاهش احتمال بروز این عوارض در انتخاب جراح خود دقت های لازم را کسب نمایید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا