جراحی زیبایی

آشنایی با بخیه جذبی، مدت زمان جوش خوردن بخیه جذبی بینی چقدر است؟

اگر شما هم قصد عمل جراحی بینی را داشته باشد شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که بخیه جذبی چیست؟ و جراح شما پس از عمل جراحی از چه نوع بخیه ای برای بینی شما استفاده می کند؟ بخیه برای بستن برش های ایجاد شده بر روی پوست بینی استفاده می شوند و بر اساس عمق برش هایی که ایجاد شده نوع و روش بخیه توسط جراح انتخاب می شود. از بخیه جذبی برای اینکه بافت بینی در جای خود ثابت بماند استفاده می شود.

در ادامه با همراه باشید تا در مورد این نوع بخیه و روش های انجام آن بیشتر بدانید…

جای بخیه بعد از جراحی بینی

می توان گفت هیچ جراحی و یا عملی در دنیا نیست که از خود جای بخیه و زخم به جا نگذارد. بهمین دلیل اکثر افرادی که اقدام به عمل جراحی بینی می کنند یکی از نگرانی هایی که دارند باقی ماندن جای بخیه بعد از جراحی بینی است.

هر زمان زخمی عمیق و یا آسیبی به پوست بدن وارد شود، بدن بطور طبیعی واکنش نشان داده و برای بهبود آن بافت جدید بر روی زخم را ایجاد می کند تا دوطرف پوست بهم جوش بخورد. جالب است بدانید که ابتدا یک بافت محافظتی موقت ایجاد می شود و با گذشت زمان جای خود را به بافت جدید و دائمی میدهد.

در ابتدای کار محل زخم سوزناک همراه با خارش است و رنگ آن قرمز رنگ است و پس از گذشت زمان به مرور بافت جدید غالب شده و محل زخم شبیه پوست اطراف خواهد شد. این احتمال نادر نیز وجود دارد بدن در محل زخم بیش از اندازه بافت جدید تولید کند که همین موضوع می تواند روند بهبود پس از عمل بینی را با مشکل مواجه نماید که جای نگرانی نیست و در این مورد باید با پزشک جراح خود مساله را در میان بگذارید تا شما را راهنمایی کند.

انتخاب یک جراح ماهر و با تجربه بالا می تواند خیال شما را از بابت باقی نماندن جای بخیه و زخم ها راحت کند. باید دانست که عمل زیبایی بینی یکی از پیچیده ترین جراحی های پلاستیک می باشد که با انتخاب جراح بینی خوب می توانید عوارض آن را به حداقل برسانید.

البته بطور طبیعی همواره هر نوع عمل جراحی مقداری جای بخیه را بهمراه خواهد داشت ولی این جای بخیه میبایست به نحوی باشد که بر زیبایی شما تاثیرگذار نباشد هرچند که ممکن است عواملی وجود داشته باشد که بر جای بخیه تاثیرگذار باشد مثلا جراح ممکن است جایی برش روی بینی را با دقت نزده باشد و شکاف عمیق تری ایجاد شود که زمان بیشتری برای بهبود آن نیاز باشد و یا عوامل بیرونی نیز شامل حساسیت های پوستی، عفونت بینی پس از عمل، نور خورشید، سن بالای بیمار و مصرف مداوم دخانیات بر روی باقی ماندن جای بخیه نیز تاثیر دارند.

تاثیر روش انجام جراحی بر جای بخیه بعد از عمل بینی

باید گفت عمل جراحی بینی به روشی که انجام شود میبایست حداقل جای زخم و بخیه را باقی بگذارد.

جراحی بینی به دو روش بسته و باز انجام می گیرد :

جراحی بسته بینی

در روش جراحی بسته بینی، هیچگونه برش یا شکافی در بخش بیرونی بینی صورت نمی گیرد و پزشک جراح در حین عمل بطور کامل تغییرات مدنظر خود را از داخل سوراخ های بینی فرد انجام میدهد بهمین دلیل است که پس از عمل جای زخم و بخیه مشاهده نمی شود چون تمامی تغییرات در زیر پوست انجام می شود و جای زخم و بخیه ها تنها زمانی مشخص خواهد شد که فرد سر خود را به عقب برده و بخش داخلی بینی مشاهده گردد در غیراینصورت این زخم های داخل بینی قابل دیدن نخواهند بود.

مزیت دیگری که جراحی بینی به روش بسته دارد آن است که داخل بینی برش ها و شکاف های بزرگی نمی توان ایجاد کرد و بهمین دلیل پس از عمل، دوره نقاهت عمل بینی کوتاه تر شده و درد کمتری را تجربه خواهد کرد، ضمن آنکه تورم بینی هم کمتر می شود. جراحان معمولا روش باز را انتخاب می کنند اما نوع جراحی با توجه به شرایط بیمار تعیین می شود.

 

جراحی باز بینی

در روش جراحی باز بینی، جراح برای آنکه دید مناسب تری بر جزئیات بینی داشته باشد یک شکاف روی بینی ایجاد می کند. برای این منظور جراح بافت بین دو سوراخ بینی را برش داده و باز می کند، سپس پوست بینی را به عقب برده تا بتواند بطور کامل بر استخوان بینی و غضروف آن تسلط پیدا کرده و تغییرات مورد نظر خود را ایجاد نماید. همانطور که بالاتر گفته شد روش جراحی باز بینی نسبت به روش بسته در بین جراحان بیشتر ترجیح داده می شود و رایج تر است.

در صورتی که نیاز به ایجاد تغییرات گسترده بر روی بینی باشد عمل جراحی باز مناسب تر است و در مواقعی که جراح قصد انجام تغییرات جزئی را دارد روش بسته بهتر است زیرا پس از عمل جای زخم و بخیه کمتری باقی خواهد ماند.

 

انواع بخیه در عمل بینی

در عمل بینی از دو نوع بخیه استفاده می شود. از بخیه جذبی (غیرکشیدنی) برای داخل بینی استفاده شده و همانطور که از نام آن پیداست چند هفته بعد از عمل جذب پوست شده و از بین می رود.

همچنین از بخیه غیرجذبی (کشیدنی)  برای بخیه های خارجی بینی استفاده می شود که این بخیه باید همیشه خشک و تمیز نگهداری شوند. بخیه های غیرجذبی معمولا ۵ تا ۷ روز پس از جراحی بینی زمانی که آتل برداشته می شود کشیده می شوند.در روش جراحی باز بینی از هر دو نوع بخیه جذبی داخل بینی و غیرجذبی خارج بینی استفاده می شود اما در روش جراحی بسته با توجه به اینکه برش ها داخل بینی زده می شود از بخیه های جذبی استفاده می شود.

 

افتادن بخیه جذبی ، بخیه های جذبی داخل بینی چه زمانی می افتند؟

جنس نخ بخیه بینی در افتادن گره بخیه های جذبی تاثیرگذار است این در حالی است که بعضی از افراد فکر می کنند باید چند ماه صبر کنند تا بخیه ها جذب شوند در حالی که این تفکر اشتباه است و مدت زمان جذب بخیه جذبی حدودا ۳ الی ۴ هفته است.

 

بخیه جذبی چگونه جذب می شود ؟

معمولا یک هفته پس از عمل بخیه های غیرجذبی یا کشیدنی برداشته می شوند. در صورتی که احساس می کنید هنوز داخل بینی شما بخیه وجود دارد آنها بخیه های جذبی هستند که نیاز به کشیده شدن ندارند. بخیه های جذبی پس از طی شدن حدود ۲ تا ۳ هفته خود به خود جذب شده و گره بخیه جدا خواهد شد.

در طی این مدت لازم است شما بطور مرتب روزانه بینی خود را با سرم شسشتو دهید و آن را تمیز نگه دارید چون نخ بخیه بینی می تواند عاملی برای رشد میکروب ها باشد و ممکن است منجر به عفونت داخل بینی شود.

از بین بردن جای بخیه بعد از جراحی بینی

جای بخیه بینی حتی در جراحی به روش باز پس از طی مدت زمان مشخصی تا حد زیادی محو شده و دیده نمی شود. جهت تسریع در بهبود ممکن است جراح برای شما کرم ترمیم کننده تجویز نماید. همچنین استفاده از پماد ویتامینA بعد از عمل بینی به درمان سریع تر جای بخیه ها و زخم های داخل و خارج بینی کمک می کند.

جنس نخ بخیه جذبی

ممکن است این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که نخ بخیه جذبی از چی درست میشه ؟ و یا بخیه جذبی کی خوب میشه ؟

نخ بخیه های جذبی از مواد طبیعی مانند کرومیک،پلین و یا کلاژن ساخته می شود. همچنین در نوع مصنوعی از موادی مانند پلی گلاکتین و یا ویکریل برای تولید آن استفاده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا