سایر مطالب

رهبر تضمین کیفیت در مهندسی نرم افزار

رهبران تضمین کیفیت (QA) متخصصان ارشد کیفیت هستند که یک تیم اختصاصی از آزمایش کنندگان را مدیریت می کنند تا بهترین نتایج را در پروژه توسعه نرم افزار تضمین کنند. با قرار گرفتن در یک موقعیت مدیریتی، رهبران QA نسبت به آزمایش کنندگان نرم افزار یا متخصصان کیفیت، مسئولیت های رهبری بیشتری دارند. وقتی در مورد وظایف و مسئولیت ها صحبت می شود، آنها چیزهای زیادی برای پوشش دارند.

افرادی که در این موقعیت قرار دارند، تیم تضمین کیفیت را رهبری می کنند، که به معنای آزمایش کمتر و رهبری بیشتر است. رهبران باید کیفیت مورد نیاز را برای تیم QA ایجاد کنند و در عین حال تمام سؤالات و مسائل را حل کنند. همچنین، آنها اطمینان می‌دهند که تیم بر روی اتوماسیون و آزمایش دستی تمرکز می‌کند تا فرآیندها را به‌روز و سریع نگه دارد و تیم را برای خودکارسازی کارهای روزانه بیشتر به چالش بکشد.

از سوی دیگر، رهبران QA باید استانداردها و استراتژی های تست را تعریف کنند. برای موفقیت هر پروژه، تعریف استانداردها و معیارهای کیفیت برای پروژه یا محصول فعلی ضروری است. این را می توان با ایجاد لیستی از نقاط عطف و پست های بازرسی و تعیین معیارهای قابل اندازه گیری برای بررسی کیفیت با سرعت تکمیل کرد. هیچ نقشه ای از تماس با دشمن جان سالم به در نمی برد، اما نداشتن نقشه ممنوع است. منبع

در حین حل مسائل روزانه و خاموش کردن آتش، رهبران QA می‌دانند که چگونه خطرات را مدیریت کنند و چیزها را ادویه کنند. آنها از نزدیک روی ضرب‌الاجل‌های پروژه کار می‌کنند و باید به تیم توسعه یادآوری کنند که QA در راه است…

رهبران QA با ماهیت کمال‌گرایانه خود همیشه در تلاش هستند تا فرآیندها را بهبود بخشند، برنامه‌های آزمون بهتری را تعریف کنند و چندین مرحله از چرخه آزمایش را بررسی کنند. آنها باید اطمینان حاصل کنند که تمام وظایف توسعه مطابق با استانداردهای کیفیت و معیارهای مورد نیاز شرکت است که با ردیابی موضوع، آزمایش، آزمایش و (حدس زدید) آزمایش بیشتر به دست می آید.

رهبران که مسئول تیم QA هستند، مسئول گزارش دادن به مدیریت بالا هستند. آنها باید با همه ذینفعان کار کنند تا اطمینان حاصل کنند که معیارهای کیفیت بررسی و توافق می شود. این شامل تجزیه و تحلیل گزارش های وضعیت از مدیران تیم و ایجاد و تعریف خطرات احتمالی و برنامه هایی برای ارسال بازخورد از مدیریت به توسعه و بالعکس است.

رهبران QA هم در گذشته هستند (تمام خروجی های تیم توسعه را بررسی می کنند) و هم در آینده (برنامه ریزی برای ایجاد راه های بهتر برای ارائه نرم افزار).

TL;DR در اینجا مهارت ها، صلاحیت ها، وظایف و مسئولیت های یک رهبر QA آمده است:

  • تجربه تضمین کیفیت، شما به طور تصادفی به اوج نمی رسید
  • دانش خاص صنعت
  • تجربه مدیریت و توسعه طرح تست
  • مدیریت زمان و پروژه
  • مهارت های بین فردی، همدلی و ارتباط معقول
  • فردی راه حل محور با تمرکز مشارکتی
  • توجه به نیازهای مشتری
  • مهارت های رهبری برای مدیریت تیم خود

رهبر فنی

یک رهبر فناوری یا رهبر فنی، یک مهندس نرم افزار یا توسعه دهنده است که مسئول یک تیم توسعه است. و با قدرت زیاد مسئولیت بزرگی به همراه دارد. سرپرست فناوری مسئول کیفیت تمام محصولات تحویلی تیم، از جمله برنامه کاربردی، گزارش، اسناد و موارد دیگر است.

رهبران فناوری به عنوان یک مرجع فنی برای اعضای تیم خود کار می کنند و در عین حال با جلب اعتماد تیم خود نقش حمایتی را نیز ایفا می کنند. منافع اصلی آن‌ها اجتناب از بدهی‌های فناوری است: کدهای با کیفیت پایین در تولید اولیه که به دردسر بدل می‌شود.

مانند بسیاری از موقعیت‌های دیگر (مانند CTO)، پیشروی فناوری در هر کجا که می‌روید کمی متفاوت به نظر می‌رسد. این نقش یک نقطه خاص در یک سلسله مراتب نیست، بلکه مستلزم مجموعه ای جدید از مسئولیت ها برای یک مهندس ارشد یا توسعه دهنده است. شما انتخاب نمی کنید که یک رهبر فنی باشید. شما را انتخاب می کند یک رهبر فناوری ممکن است مجبور باشد مهارت‌هایی مانند مدیریت افراد، مراقبت از جوانان و سازماندهی اعضای تیم را بیاموزد. اینها برای دستیابی به بالاترین استانداردها و مراقبت از توسعه دهندگان جوان ضروری هستند.

به همین دلیل است که رهبر فناوری یک برنامه‌نویس را از منطقه امن کد خود خارج می‌کند و کارهای جدیدی را در صفحه‌گسترده اسپرینت شما نشان می‌دهد:

جلسات منظم یک به یک

بازخورد منظم در مورد اعضای تیم (رشد شغلی، پیشرفت هدف، زمینه های بهبود و تمجید)

کار با گزارش‌ها برای یافتن فرصت‌های یادگیری و مسیر بعدی

سرنخ های فنی اولین قدم دور از ترانشه های کدگذاری هستند، اولین رتبه با جوخه خود برای مدیریت. در این فرآیند، آنها ممکن است مجبور شوند یاد بگیرند که کار را واگذار کنند و مدیریت خرد را متوقف کنند. همچنین، آنها باید تصمیمات مستقلی برای تیم خود بگیرند و با موقعیت های چالش برانگیز مدیریت و رهبری مقابله کنند. آنها توسعه دهندگان نرم افزار هستند که مسئول رهبری تیم توسعه و کیفیت محصولات خود هستند.

TL;DR در اینجا مهارت ها و مسئولیت های یک رهبر فنی یا رهبر فنی آمده است:

  • هدایت تیم و درگیر شدن با آنها
  • مراقبت از نوجوانان
  • واگذاری مدیریت خرد
  • مسئولیت نتایج
  • افراد و مهارت های مدیریتی

رهبر تیم

رهبران تیم اغلب با سرنخ های فنی اشتباه گرفته می شوند، و این گاهی اوقات مشکلی ندارد.

همانطور که قبلاً گفتیم، رهبران فناوری معمولاً اعضای ارشد تیم هستند که بخشی از زمان خود را (معمولاً کمتر از 50٪) برای نوشتن کد صرف می کنند. ساعات باقی‌مانده به حذف مسدودکننده‌های فنی، تنظیم و به‌روزرسانی استراتژی فناوری، کار با صاحبان محصول و مدیران پروژه، و کمک، رشد و حضور اعضای تیم اختصاص داده شده است. آنها توسعه دهندگان نرم افزاری هستند که تیم را از درون مدیریت می کنند.

مانند سایر موقعیت های رهبری، رهبران تیم به مهارت های ارتباطی خوبی برای استخدام، آموزش و بررسی عملکرد نیاز دارند. این وظایف منابع انسانی به مهارت های قوی افراد نیاز دارد و مبنای ایجاد اعتماد تیم است. دانستن اینکه چگونه کار دیگران را منصفانه قضاوت کنید و یک قدم جلوتر از نیازهای آنها باشید برای یک رهبر تیم ضروری است.

TL;DR در اینجا مسئولیت های رهبری تیم، وظایف و مهارت های مورد نیاز آمده است:

  • افراد مناسب را استخدام کنید و عملکرد را بررسی کنید
  • ایجاد اعتماد و ارتباط تیمی
  • با بودجه کنار بیایید و جدول زمانی را تنظیم کنید
  • لزوماً عضو تیم فنی نیست
  • تیم را مدیریت کنید و تصمیمات سخت بگیرید
  • نگاه تجاری داشته باشید و با اهداف شرکت آشنا باشید
  • پیشرفت تیم را ارزیابی کنید و خط مشی شرکت را دنبال کنید
  • تضادها را حل کنید، ابتکارات تیمی را سازماندهی کنید و از تیم دفاع کنید
  • با مثال رهبری کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا