سایر مطالب

حقیقت شگفت انگیز درباره صحرا ها

قبل از اینکه در مورد جذاب ترین حقایق در مورد بیابان صحبت کنیم، اجازه دهید به شما بگویم که چه چیزی یک بیابان را می سازد. اصطلاح “کویر” به یک مکان متروک اشاره دارد، اما در واقعیت، این درست نیست. به بیان ساده، هر منطقه ای که سالانه کمتر از 10 اینچ بارندگی داشته باشد، کویر محسوب می شود. بله، درست است – همیشه این نیست که یک سرزمین شنی باشد.

بیابان ها بخش عمده ای از زمین را به خود اختصاص داده اند

آیا می دانستید که بیابان ها بیش از یک پنجم کل مساحت کره زمین را اشغال می کنند؟ اگر محاسبه شود، به معنای ۲۰.۹ میلیون کیلومتر مربع است. نکته دیگر اینکه بیابان ها تقریبا در همه قاره ها به جز اروپا یافت می شوند.

سرزمین صحرا هر سال در حال رشد است

این خبر خوبی نیست، اما تقریبا ۴۶۰۰۰ مایل مربع از این منطقه سالانه به بیابان تبدیل می شود. بیابان زدایی یک تهدید است زیرا بر معیشت جمعیت روستایی تاثیر می گذارد.

تنها در چین، حدود ۱۰۰۰ مایل مربع از این منطقه به بیابان تبدیل می شود و طوفان های گرد و غبار مخرب و شاید اجتناب ناپذیر را تشدید می کند.

اما دلیل این امر چیست؟ شهرنشینی سریع و جنگل زدایی احتمال بارندگی را کاهش می دهد و زمین های خشک را به بیابان تبدیل می کند.

آتاکاما: خشک ترین صحرای تاریخ

صحرای آتاکاما منطقه ای منحصر به فرد در شیلی است که برای 40 میلیون سال بارندگی نداشته است. باورت میشه؟

علیرغم اینکه هیچ رکوردی در مورد بارندگی وجود ندارد، بیش از 1 میلیون نفر در صحرای آتاکاما زندگی می کنند و با آب حاصل از سفره های زیرزمینی یا ذوب برف زنده می مانند. اما هنوز، بدون بارندگی برای سال‌ها، ساکنان چه مقدار آب می‌توانند استخراج کنند؟

علاوه بر این، اهمیت صحرای آتاکاما این است که بزرگترین تلسکوپ زمینی، ALMA را در خود جای داده است.

صحرای آفریقا: آزمایش در برابر خورشید

از آنجا که دما می تواند تا ۱۲۲ درجه افزایش یابد، گرم ترین بیابان محسوب می شود. علاوه بر این، می تواند یکی از سردترین بیابان ها در طول شب باشد، زمانی که دما به ۴ – درجه می رسد. بیابان صحرا نه کشور را در بر می گیرد، از جمله بیشتر امارات متحده عربی، عربستان سعودی، یمن، و عمان. علاوه بر این، تپه های شنی عظیمی دارد، که به ارتفاع تقریبی ۴۰۰ فوت (بزرگ تر از مجسمه آزادی)می رسد.

بیایید رقابت ماراتن را که در صحرا – des Sables برگزار شد – یک مسابقه شش روزه 156 مایلی در صحرا فراموش نکنیم. در اینجا یک چیز جالب دیگر در مورد صحرا وجود دارد: کارشناسان اشاره کرده اند که به دلیل تغییرات آب و هوایی مطلوب، بیابان از لبه ها سبزتر می شود.

گیاهان با سازگاری ویژه

گیاهان برای رشد به آب و نور خورشید نیاز دارند. اگرچه نور خورشید در بیابان ها فراوان است، آب می تواند به طور جدی کمیاب باشد. خوشبختانه، گیاه بیابانی سازگاری های معجزه آسایی دارد که به آنها اجازه می دهد آب را در برگ ها ذخیره کنند.

ریشه های آن ها به اندازه کافی بلند هستند تا به انتهای عمیق خاک برسند تا هرگونه رطوبت را برای بقا استخراج کنند.

یک گیاه کاکتوس را در نظر بگیرید: پس از ذخیره آب، می تواند تا ۱۰۰ سال رشد کند.

یک اکوسیستم متنوع

در واقع، بیابان ها می توانند گونه های عجیب و غریب متعددی از گیاهان، پستانداران و خزندگان داشته باشند. صحرای قطبی به تنهایی دارای بیش از 700 گیاه مانند بوته ها و گلسنگ ها و حدود 120 گونه جانوری از جمله خرس قطبی، روباه قطبی، ماهی دریایی و کاریبو است.

معمولا بیابان ها مکانی برای حیوانات شب زی هستند که در شب شکار می کنند، از جمله مار زنگی، جوندگان، خفاش ها و گربه سانان. علاوه بر این، لاک پشت یک حیوان بیابانی انعطاف پذیر است زیرا می تواند یک سال بدون آب زنده بماند و دمای بیش از ۵۰ درجه را تحمل کند.

به طور مشابه، شترها اغلب در بیابان ها یافت می شوند و می توانند هفته ها بدون آب حرکت کنند. علاوه بر این، کفش های آن ها در گرمایی قفل می شود که آن ها را در طول شب گرم نگه می دارد.

بیابان‌ ها و صحراها قسمت پهناوری از زمین را به خود اختصاص داده‌ اند. بعضی افراد، بیابان گردی را بدلیل آب‌ وهوا، پوشش گیاهی خاص و ناهمواری های چشم نوازش به همه ی جاذبه های گردشگری دیگر ترجیح می دهند و این مکان ها به مقصد اصلی آن ها تبدیل شده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا