اطلاعات پزشکی

باورهای غلط درباره سکته قلبی.

قلب عضوی عضله ای است که خون را در داخل اعضای بدن به گردش در می آورد و از این طریق اکسیژن و مواد مورد نیاز سلولهای بدن را به آنها رسانده و مواد دفعی و دی اکسید کربن را از سلول ها به شش ها، کلیه و سایر اندام هایی که وظیفه دفع مواد را دارند می رساند. توقف کار قلب حتی برای چند دقیقه میتواند منجر به آسیب های بسیار جدی به اعضای بدن و حتی مرگ می شود. همین موضوع حساسیت کار مداوم قلب را نشان می دهد.

با وجود اینکه خون در داخل حفره ای داخل قلب جریان دارد اما رسیدن خون به عضلات قلب، از طریق رگ های خاصی انجام می شود. در صورتی که این رگ ها دچار انسداد و گرفتگی شدید شوند اکسیژن و مواد غذایی به اندازه کافی به ماهیچه های قلب نمی رسد و قلب از حرکت باز می ایستد که به این عارضه سکته قلبی گفته می شود.

یکی از علل بسیار شایع گرفتگی رگ های خونی، ایجاد رسوب چربی در دیواره رگ ها و در نتیجه تنگی و حتی بسته شدن این رگ ها است. در صورتی که این مشکل در رگ های قلب یا مغز ایجاد شود می تواند منجر به سکته قلبی یا مغزی شود.

در مورد سکته قلبی باورهای بسیاری وجود دارد که در اینجا به اصلاح چند مورد از باورهای غلط می پردازیم:

سکته قلبی مخصوص افراد میانسال یا مسن نیست.

گرفتگی رگ های قلب ارتباط مستقیمی با سن افراد ندارد بلکه به سبک زندگی از جمله تغذیه، تحرک جسمانی، استرس و … مربوط می شود. البته وراثت گاهی می تواند عامل مستعد کننده برای بیماری های قلبی عروقی باشد. پس در هر سنی به علائم ناراحتی های قلبی اهمیت داده و با مراجعه به پزشک متخصص از سلامت خود اطمینان حاصل کنید.

مواد مخدر یکی از اصلی ترین عوامل سکته قلبی هستند.

برخی از معتادین به مواد مخدر تصور می کنند مواد مخدر تاثیری روی سکته قلبی ندارد. اما این تصور کاملا غلط است و مواد مخدر یکی از عوامل مهم در حمله قلبی بوده و تاثیر زیادی در افزایش احتمال سکته قلبی دارد. در صورتی که به زندگی علاقه مند هستید و دوست ندارید به این زودی ها با زندگی خداحافظی کنید به مواد مخدر نزدیک نشوید.

آبغوره تاثیری در جلوگیری از سکته قلبی ندارد. 

آبغوره خواص زیادی برای بدن دارد اما پیشگیری از سکته قلبی جزء این خواص نیست؛ بنابراین برای پیشگیری از سکته قلبی بجای مصرف آبغوره، بهتر است با پزشک متخصص قلب مشورت نموده و از دستورات آنها در مورد رژیم غذایی و سبک زندگی پیروی کنید.

بی توجهی به خطر سکته قلبی در زنان، خطرناک است.

برخی از زنان  به غلط تصور می کنند که خطر سکته قلبی در زنان کمتر از مردان است و به همین دلیل به سلامت قلب خود اهمیت نمی دهند و همین موضوع موجب افزایش بروز سکته در زنان بالای ۵۵ سال شده است. بنابراین خانم ها، لطفا به صورت دوره ای به پزشک متخصص مراجعه نموده از سلامت قلب خود اطمینان حاصل کنید.

درد در عضلات ساق پا ممکن است خطر سکته قلبی و مغزی را تا ۵ برابر افزایش دهد.

بسیاری با این تصور با این تصور که درد عضلات پا مربوط به سن آنها یا عوامل دیگر است و ربطی به سکته قلبی ندارد، نسبت به آن بی توجهی می کنند در صورتی که ممکن است درد در عضلات ساق پا، به دلیل بیماری به نام بیماری عروق محیطی P A D  باشد که در اثر تجمع پلاک در رگ ها بوجود می آید. این بیماری علائم دیگری هم دارد، تشکیل پلاک در رگ ها می تواند خطر حمله قلبی یا مغزی را تا ۵ برابر افزایش دهد. درد عضلات ساق پا را جدی بگیرید و به پزشک متخصص مراجعه کنید.

با وجود خوردن داروهای دیابت و کنترل قند خون حتما مراقب قلب خود باشید.

 

بیماران دیابتی در زمان مصرف داروهای دیابت تصور می کنند که چون قند خون آنها در حد مجاز است احتمال سکته قلبی وجود ندارد. این تصور صحیح نیست و همواره این افراد باید تحت نظر پزشک متخصص قلب باشند و به صورت دوره ای آزمایشات لازم را انجام دهند تا از سلامت قلب خود مطمئن شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا