جراحی زیبایی

با جراحی لیفت سینه یا ماستوپکسی آشنا شوید.

جراحی ماستوپکسی (که با نام لیفت سینه نیز شناخته می‌شود، یک عمل جراحی است که در آن سینه‌های شما لیفت شده و به گونه‌ای سفت می‌شوند که ظاهری متوازن‌تر و جوان‌تر به سینه‌هایتان ببخشد. در جراحی لیفت سینه، پوست اضافی که باعث افتادگی سینه شده برداشته می‌شود و همچنین بافتی که اطراف سینه را احاطه کرده نیز سفت می‌شود تا شکل جدید به سینه بخشیده و از فرم بهبود یافته آن حمایت نماید. تغییر سایز و فرم سینه در زنان یک اصل طبیعی است. عوامل زیادی وجود دارد که باعث افتادگی و از دست رفتن حجم سینه می‌شود.

شایع‌ترین علل از دست دادن حجم و خاصیت کشسانی پوست

تغییر سایز و فرم سینه در زنان یک اصل طبیعی است. عوامل زیادی وجود دارد که باعث افتادگی و از دست رفتن حجم سینه می‌شود. شایع‌ترین علل از دست دادن حجم و خاصیت کشسانی پوست عبارتند از:

  • بارداری
  • شیردهی
  • نواسانات وزنی (از جمله کاهش وزن زیاد)
  • سن
  • جاذبه
  • ژنتیک

این عوامل بخشی طبیعی از زندگی هر زنی بوده و برخی از آنها نیز غیر قابل اجتناب است. جراحی لیفت سینه می‌تواند به بیمار کمک کند تا به یک بدن جوان برسد و آن را نیز حفظ کند. جراحی لیفت سینه را می‌توان با عمل کاشت پروتز سینه انجام داد تا فرم سینه‌های تازه پروتز شده بیش از پیش بهبود یابد.

پیش از جراحی لیفت سینه

اگر بیماری خاصی دارید، مثل فشار خون بالا، باید آن را پیش از انجام جراحی تحت کنترل بیاورید. برای حداقل دو هفته پیش از جراحی، ضروری است که مصرف هرگونه داروی رقیق کننده خون و مکمل‌های گیاهی را متوقف کنید. پس از مشخص شدن تاریخ جراحی، یک جلسه مراجعه برای انجام آزمایشات بالینی و معاینه جسمانی تنظیم خواهد شد. همچنین احتمالاً جراح از شما بخواهد تا پیش از جراحی یک آزمایش ماموگرافی (عکس رادیولوژی سینه) نیز تهیه کنید. جراحی باید در عرض دو هفته بعد از مشخص شدن نتایج این آزمایشات انجام شود. به شما درباره خوردن و آشامیدن، مصرف ویتامین‌ها، داروها و سیگار کشیدن توصیه‌هایی خواهد شد. باید ۲ الی ۳ ماه پیش از جراحی سیگار کشیدن را قطع کنید زیرا خون رسانی به بافت را کاهش می‌دهد. در واقع برخی از جراحان، بدلیل خطرات زیاد آن، بر افراد سیگاری جراحی انجام نمی‌دهند. باید از کسی بخواهید تا شما را بعد از جراحی به منزل رسانده و تا چند روز بعد از جراحی در صورت نیاز به شما کمک کند.

  • از مصرف آسپرین، آدویل، موترین یا سایر محصولات حاوی آسپرین تا دو هفته خودداری کنید.
  • اگر شما نیز در زمره افراد سیگاری هستید، برای کمک به بهبودی خود مصرف سیگار را قطع کنید.
جراحی لیفت سینه

جراحی لیفت سینه می‌تواند سینه‌ها را بالاتر آورده و سفت کند، ولی این تنها نتیجه این جراحی نیست. در برخی از زنان، هاله سینه (رنگ تیره یا صورتی اطراف نوک سینه) ممکن است بر اثر گذشت زمان بزرگ شود. این مشکل نیز یکی از دلایل عدم اعتماد به نفس زنان درباره اندازه سینه‌هایشان است. اندازه و شکل هاله سینه زنان را نیز می‌توان با جراحی لیفت سینه ترمیم کرد.

این جراحی به مدت ۲ الی ۳ ساعت طول می‌کشد و بعد از عمل نیازی به بستری شدن نخواهد بود. این عمل با بیهوشی عمومی یا ترکیبی از بی‌حسی عمومی و آرامبخش انجام می‌شود. شکل سینه‌ها الگوی اسکار این جراحی را تعیین می‌کند. هرگونه پوست اضافه برداشت شده و موقعیت نوک سینه و همچنین هاله دور سینه بالاتر می‌آید، پوست اطراف هاله سینه  به پایین کشیده می‌شود و از دو طرف به هم بخیه می‌خورد تا شکل سینه تغییر نماید. در بیمارانی که سینه سایز کوچک دارند و اندکی افتادگی دارد، یک برش بسیار کوچک‌تر در اطراف هاله سینه زده می‌شود. اگر نیاز به کاشت پروتز باشد، آن را یا مستقیماً پشت بافت سینه می‌گذارند یا پشت دیواره عضلات قفسه سینه

مزایای جراحی ماستوپکسی

  • بالا آوردن و تغییر شکل سینه‌های افتاده
  • تغییر شکل و موقعیت هاله سینه (مجموعه نوک سینه) به موقعیت و شکل طبیعی‌تر
  • بهبود بخشیدن به اندازه و شکل سینه‌ها به همراه کاشت پروتز سینه
  • بخشیدن ظاهری جوان و شاداب‌تر

ریکاوری پس از لیفت سینه

پس از اتمام جراحی با استفاده از گاز پانسمان و پانسمان نخی روی سینه‌ها پانسمان خواهد شد. کبودی، اندکی ورم و ناراحتی در سینه‌ها وجود خواهد داشت ولی این علائم با داروهای تجویز شده تسکین می‌یابد. در عرض چند روز، پانسمان و گن جراحی با یک گن نرم حمایتی تعویض خواهد شد که باید بصورت مداوم (۲۴ ساعت در روز) برای مدت ۳ یا ۴ هفته پوشیده شود. اگر بخیه‌ها از نوع قابل جذب نباشند، در عرض یک یا دو هفته پزشک بخیه‌ها را خواهد کشید. ممکن است در پوست سینه یا نوک سینه تا حدی بی‌حسی داشته باشید ولی این مسئله باید با فروکش کردن ورم بهبود یابد. اکثر بیماران می‌توانند بعد از ۳ الی ۴ روز به کارهایی که فشار زیادی ندارد (بدون خم شدن یا بلند کردن اجسام) برگردند، ولی باید برای حداقل ۳ هفته از بلند کردن هرچیزی تا بالای سر خود کنید (همانطور که جراح توضیح داده خواهد شد) و برای ۳ الی ۴ هفته از فعالیت‌های پرفشار دوری کنید. تا گذشت ۱ الی ۲ هفته از جراحی از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید. جای جراحی به تدریج کم‌رنگ می‌شود ولی همیشه بصورت یک ناحیه با پوست روشن‌تر روی سینه مشخص خواهد بود. اسکار جراحی را می‌توان به راحتی با لباس شنا یا سوتین مخفی کرد.

  • برای رفع ناراحتی در چند روز اول شاید نیاز باشد تا از داروهای مسکّن مصرف کنید.
  • می‌توانید بعد از حدود دو هفته به فعالیت‌های نرمال خود بازگردید، مراقب باشید که از فعالیت‌های پرفشار اجتناب نمایید.
  • درد، تورم و کبودی نیز بعد از چند هفته فروکش خواهد کرد.
  • سایز و شکل نهایی سینه‌ها بین ۲ الی ۱۲ ماه بعد از جراحی مشخص خواهد شد.
  • اگرچه اسکارها دائمی هستند، ولی کاملاً با لباس زیر، لباس شنا و لباس‌های معمولی پوشیده خواهد شد و حتی ممکن است با گذشت زمان بسیار کم‌رنگ شود.
  • شیردهی ممکن نخواهد بود زیرا مجاری شیر طی جراحی برداشته شده‌اند.
  • کنترل کردن نواسانات وزن برای داشتن نتایج طولانی مدت بسیار اهمیت دارد.

 خطرات جراحی ماستوپکسی

  • واکنش به داروی بیهوشی
  • عفونت
  • تأخیر در بهبودی
  • خطر ترمبوز عروق عمقی
  • خونریزی بیش از حد
  • درد شدید
  • حساس شدن یا بی‌حس شدن نوک سینه
  • خونریزی داخلی یا هماتوم
  • نیاز به عمل مجدد
  • کلوئید – اسکارهای قرمز و برآمده

عوارض جراحی با عوارض جانبی آن فرق دارد. عوارض جانبی موقتی هستند و نسبتاً اثرات خفیف بعد از جراحی را شامل می‌شود. عوارض جراحی به آن دسته عوارضی می‌گویند که می‌توانند حین یا درست بعد از جراحی رخ دهند. این عوارض عبارتند از تشکیل لخته خون و از دست رفتن حس پوست و نوک سینه. همچنین این احتمال نیز وجود دارد که بیمار نتواند دیگر به کودکی شیر بدهد زیرا اکثر مجاری شیر در نیپل برداشته خواهد شد.

نتایج جراحی لیفت سینه چه مدت دوام دارد؟

نتایج این جراحی برای مدتی طولانی خواهد ماند ولی دائمی نیست. فرآیند پیری و جاذبه زمین را نمی‌توان متوقف کرد و همین دو عامل نیز باعث افتادگی مجدد سینه‌ها خواهد شد. سینه‌ها سفتی و کشسانی خود را از دست خواهند داد و این جراحی را باید دوباره در آینده انجام دهد. سن بیمار و سلامت عمومی وی بر نتایج جراحی تأثیرگذار است. زنان جوان معمولاً نسبت به زنان مسن در وضعیت بهتری از حیث سلامت عمومی قرار دارند. دلیل این مسئله آن است که سینه‌ها در زنان جوان سفت‌تر و حجیم‌تر است. با بالا رفتن سن بیمار پوست نیز کشسانی و سفتی خود را از دست خواهد داد. سینه‌های جدید بیمار نیز شکل بهبود یافته خود را تا چندین سال حفظ خواهد کرد. حاملگی و افزایش/ کاهش وزن، نتایج جراحی را تحت تأثیر قرار خواهند داد.

چه کسانی کاندیدای جراحی لیفت سینه محسوب می‌شوند؟

این جراحی معمولاً برای زنانی که سینه‌های کوچک و افتاده دارند مناسب است. البته نمی‌گوییم که زنانی که سینه‌های بزرگ‌تری دارند نمی‌توانند از جراحی بهره ببرند، بلکه منظور این است که سینه‌های کوچک‌تر مزایت بیشتری را از این جراحی خواهد برد. همچنین نتایج جراحی در زنانی که سینه‌های کوچک‌تری دارند مدت بیشتری باقی خواهد ماند. اگر شخصی به دنبال بهبود ظاهر خود یا برطرف کردن افتادگی سینه‌هایش است، این جراحی می‌تواند به او کمک کند. درباره نتایج این جراحی واقع‌بین باشید: نتایج جراحی واقعاً ظاهر سینه‌ها را زیبا خواهد کرد ولی نمی‌تواند حجم سینه را افزایش دهد. همچنین این مسئله را نیز بدانید که اگر بیمار این جراحی را انجام دهد و سپس باردار شود، بارداری سینه‌ها را کش خواهد داد. اگر به فکر بچه‌دار شدن هستید، توصیه می‌کنیم انجام جراحی را به بعد از زایمان موکول کنید. در واقع جراحی لیفت سینه برای کسانی مناسب است که احساس می‍کنند سینه‌های بیش از حد کوچکی دارند یا بخاطر زایمان و شیردهی سینه‌هایشان افتادگی پیدا کرده است. اگر بیمار از لحاظ عاطفی ثبات داشته باشد و انتظارات وی درباره نتیجه جراحی نیز واقع‌بینانه باشد، به احتمال زیاد کاندیدای مناسبی برای انجام جراحی است. عوارض جراحی بسیار نادر هستند و هزاران بیمار که این جراحی را انجام داده هیچ مشکلی بعد از جراحی نداشته‌اند.

چه کسانی کاندیدای جراحی لیفت سینه محسوب نمی‌شوند؟

اگر شخص می‌خواهد از جراحی لیفت سینه برای تغییر زندگی‌اش یا حل یک مشکل روانی استفاده کند، جراحی انتخاب مناسبی برای وی نخواهد بود. با این جراحی می‌توان به نتایج رضایت بخشی رسید ولی هیچ تضمینی وجود ندارد که با این جراحی شبیه به یک ستاره سینما یا سلبریتی شوید! اکثر جراحان، این جراحی را برای افراد زیر ۱۸ سال، باردار، در حال شیردهی و بیمارانی که انتظارات فانتزی از این جراحی دارند انجام نمی‌دهند. اگر سلامت عمومی بیمار نیز ضعیف باشد احتمالاً نمی‌‍توان این جراحی را انجام داد. این جراحی برای زنانی که از عارضه‌های ذیل رنج می‌برند توصیه نمی‌شود:

  • سرطان پستان
  • سلولیت (عفونت بافت نرم پستان)
  • خشکی، ترک خوردگی یا سفت شدن پوست پستان
  • دیابت (کنترل نشده)

باید انتظار چه مقدار درد را داشته باشم؟

درد ناشی از کاشت پروتز سینه معمولاً درد متوسطی است و معمولاً می‌توان آن را در یک یا دو هفته اول بعد از جراحی با داروی مسکّن کنترل کرد. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که درد شدید یا غیر قابل کنترل می‌تواند نشانه‌ای از برو عفونت یا عوارض دیگر باشد.

آیا می‌توان بعد از ماستوپکسی به کودکم شیر بدهم؟

بله. قراردادن پروتز زیر بافت سینه، در مواردی که پروتز زیر بافت سینه قرار داده می‌شود، توانایی مادر برای تولید شیر را تحت تأثیر قرار نخواهد داد. همینطور، در مواردی که پروتز زیر بافت عضله سینه قرار داده می‌شوند نیز تأثیری بر شیردهی نخواهد داشت. در جراحی‌هایی که برش دور هاله سینه ایجاد می‌شود ممکن است خطراتی برای شیردهی وجود داشته باشد. در یک مطالعات صورت گرفته، ۷ الی ۸ مورد از بیماران بعد از جراحی ماستوپکسی با برش دور هاله سینه، مشکلاتی را برای شیردهی گزارش کرده‌اند.

آیا باید تا بعد از زایمان برای انجام ماستوپکسی صبر کنم؟

بارداری، سایز و شکل سینه ‌ها را در زنان تغییر می‌دهد، چه شخص از پروتز استفاده کرده باشد چه نکرده باشد. این تغییرات می‌تواند بر ظاهر سینه‌ های پروتز شده تأثیر منفی بگذارد. معمولاً توصیه می‌شود که بارداری را تا شش ماه بعد از جراحی به تعویق بیاندازید. شیردهی با پروتز سینه نیز ممکن خواهد بود و برای مادر و بچه خطری ندارد.

آیا من برای این جراحی خیلی پیرم؟

بسیاری از زنان در دهه پنجم یا ششم زندگی جراحی پروتز سینه را انجام داده‌اند و از نتایج جراحی راضی بوده‌اند. اکثر بیمارانی که برای این جراحی مراجعه می‌کنند در سی سالگی و با دو کودک هستند که چندین سال قصد انجام این جراحی را داشته‌اند.

آیا جراحی لیفت سینه (ماستوپکسی) خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد؟

این یکی از متداول‌ترین سوالات زنان درباره جراحی ماستوپکسی است. مطالعات متعددی نشان داده‌اند که انجام جراحی ماستوپکسی تأثیری بر افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان ندارد.

هزینه جراحی لیفت سینه چقدر است؟

هزینه این جراحی به پزشک و نوع بیمارستان یا کلینیکی که انتخاب می‌کنید بستگی دارد. هزینه جراحی شامل هزینه بیمارستان، دستمزد جراح، هزینه داروی بیهوشی، مراقبت‌های پیش و پس از جراحی، تیم پزشکی و هزینه تجهیزات است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا