اطلاعات پزشکی

آیا نوشابه های پری بیوتیک برای سلامتی مفید هستند؟

روزی روزگاری، جنگ کولا فقط کوکاکولا در مقابل پپسی بود. با این حال، این روزها، کولرهای فروشگاهی مملو از قوطی‌هایی هستند که همگی ادعا می‌کنند پاسخی سالم برای میل شما به نوشابه هستند.

برخی از پیشنهادات جدیدتر نوشابه های پری بیوتیک هستند، نوشیدنی های به اصطلاح “عملکردی” که کربناته شدن را با کربوهیدرات های گیاهی ترکیب می کنند که با سلامت روده و افزایش ایمنی و سایر فواید مرتبط هستند.

گزارشی که در جولای 2021 در Food & Beverage Insider منتشر شد، بیان کرد که «پیش‌بینی می‌شود رشد گسترده‌ای» در بازار نوشیدنی‌های پری‌بیوتیک وجود داشته باشد و به نظر می‌رسد انواع برندهای سرگرم‌کننده و رنگارنگ مانند Poppi، Olipop و Health-Ade این پیش‌بینی را درست نشان می‌دهد. اما آیا این نوشابه ها واقعا برای شما بهتر هستند؟ کارشناسان تغذیه در مورد آنچه که تحقیقات نشان می دهد و آنچه باید قبل از خرید بدانید، بحث می کنند.

نوشابه های پری بیوتیک دقیقا چیست؟

Whitney Linsenmeyer، PhD, RD، سخنگوی آکادمی تغذیه و تغذیه می گوید: “در حالی که توجه عمومی به اهمیت روده سالم همچنان افزایش می یابد، شرکت ها همچنین شروع به تقویت پری بیوتیک ها در نوشیدنی های مختلف، غلات صبحانه یا غذاهای میان وعده کرده اند.” رژیم غذایی و استادیار تغذیه در دانشگاه سنت لوئیس.

پیش از این، ایده افزودن کربوهیدرات به قوطی نوشابه‌های کولا در دنیای سلامت بی‌سابقه بود، اما تحقیقات بیشتر و بیشتر، مانند مطالعه‌ای که در مارس 2018 در Current Developments in Nutrition منتشر شد، نشان می‌دهد که نوع کربوهیدرات‌هایی که به طور خاص شناخته شده‌اند. پری بیوتیک ها، نوعی فیبر، ممکن است نقش مهمی در سلامت روده ایفا کنند.

از آنجایی که فیبر از نظر فنی بخش غیرقابل هضم گیاهان است، به روش معمول توسط آنزیم های گوارشی توسط بدن ما تجزیه نمی شود. درعوض، به دست باکتری‌های روده ما، معروف به پروبیوتیک‌ها، می‌افتد تا فیبر را به مولکول‌های معروف به اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تجزیه کنند. مطالعه‌ای که در مارس 2020 در مجله Nutrients منتشر شد، نشان داد که اگر باکتری‌های پروبیوتیک را تغذیه کنید، رشد می‌کنند و در نتیجه عملکرد متابولیک شما را بهبود می‌بخشند، سطح کلسترول خود را کاهش می‌دهند و کنترل گلوکز خون را حفظ می‌کنند.

بیشتر مردم در غذاهایی که هر روز می خورند، به ویژه از سبزیجات، میوه ها، غلات کامل و دانه ها، پری بیوتیک دریافت می کنند. برای استفاده از این آگاهی جدید در مورد پری بیوتیک ها، سازندگان نوشیدنی فیبرها (اینولین یک مورد محبوب است) را از منابع غذایی استخراج کرده و به نوشیدنی های بسته بندی شده مانند نوشابه اضافه می کنند. این احتمالاً یک شرکت پرسود خواهد بود، زیرا یک گزارش صنعتی تخمین می‌زند که بازار پری بیوتیک‌ها تقریباً دو برابر خواهد شد، از 4.95 میلیارد دلار در سال 2020 به 9.5 میلیارد دلار در سال 2027.

حقایق تغذیه ای سوداهای پری بیوتیک چیست؟

در حالی که حقایق تغذیه‌ای نوشیدنی‌های پری‌بیوتیک از برندی به برند دیگر متفاوت است، بیشتر آنها نسبت به نوشابه‌های سنتی کالری و قند کمتری دارند، اگرچه آنها همچنین تمایل به جایگزین‌های قندی مانند استویا دارند. به عنوان مثال، یک قوطی 12 اونس (اونس) پاپی پرتقال حاوی 20 کالری و 5 گرم (گرم) قند است که 4 گرم آن قندهای اضافه شده است. یک قوطی 12 اونسی خامه نارنجی Olipop حاوی 50 کالری، 5 گرم شکر (همه اضافه شده) و 9 گرم فیبر است.

اوما نایدو، دکتر، کارگردان، می‌گوید: «به کسانی که نوشیدنی‌های ظاهراً «سالم» مصرف می‌کنند هشدار می‌دهم که مراقب این واقعیت باشند که برخی از محصولات حاوی مقادیر زیادی قند افزوده هستند، که می‌دانیم برای سلامت روده و سلامت مغز مضر است. روانپزشکی تغذیه و سبک زندگی در بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون و نویسنده کتاب This Is Your Brain on Food. مطالعه ای که در سال 2017 در Advances in Nutrition منتشر شد، نشان داد که رژیم غذایی با قند بالا به زوال شناختی و زوال عقل در بزرگسالان کمک می کند.

دکتر Linsenmeyer می گوید 2 تا 5 گرم شکر اضافه شده در هر 12 اونس قوطی “محدوده بسیار خوبی است، به خصوص در مقایسه با یک نوشابه معمولی.” او خاطرنشان کرد که برخی از برندها ممکن است نوشیدنی های خود را با آبمیوه شیرین کنند، که ممکن است در برچسب تغذیه به عنوان قند افزوده ذکر نشده باشد. حتی با آب میوه، این نوشیدنی ها تا حد زیادی فقط شکر و کالری هستند، بنابراین آنها را در حد اعتدال مصرف کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا