جراحی زیبایی

کاشت مو برای بیماران پسوریازیس

کاشت طبیعی مو یک فعالیت زیبایی است که به انتقال فولیکول­‌های مو از یک نقطه در سر یا بدن به قسمت‌های جلویی و میانی سر در افراد می‌­گویند. قسمتی که فولیکول‌­ها از آن برداشت می­‌شوند، «بانک مو» و نواحی بدون موی سر که فولیکول­‌ها در آن قرار می­‌گیرند، قسمت «دریافت کننده» نام دارد.

در مقاله عمل کاشت مو کلینیک صدف گفته شده کاشت مو بسته به تعداد موهای کاشته شده، ممکن است چهار تا هشت ساعت در یک روز و در مواردی دو روز زمان ببرد. اکثر مراجعان در طول جراحی به­ هوش بوده و فقط بی­‌حسی در قسمت پوست سر آن‌ها اعمال می­‌شود. جراحی با برداشتن موهای سالم توسط متخصص پوست آغاز می­‌شود.

اما آیا عمل کاشت مو برای همه افراد ممکن است یا محدودیت‌هایی وجود دارد؟ در این مقاله قرار است کاشت مو برای بیماران پسوریازیس را بررسی کنیم.

پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس یک بیماری پوستی است که باعث ایجاد لکه های پوسته پوسته می شود. روی پوست های قهوه ای، سیاه و سفید، لکه ها می توانند صورتی یا قرمز رنگ و پوسته ها سفید یا نقره ای به نظر برسند. در پوست قهوه ای و سیاه، لکه ها می توانند بنفش یا قهوه ای تیره به نظر برسند و پوسته ها ممکن است خاکستری به نظر برسند.

این لکه‌ها معمولاً روی آرنج‌ها، زانوها، پوست سر و کمر ظاهر می‌شوند، اما می‌توانند در هر جایی از بدن ظاهر شوند. در بعضی موارد، لکه ها می توانند خارش یا درد داشته باشند. پسوریازیس از هر 100 نفر در بریتانیا 2 نفر را مبتلا می کند. ممکن است در هر سنی شروع شود، اما اغلب در بزرگسالان بین 20 تا 30 سال و بین 50 تا 60 سال ایجاد می شود و مردان و زنان را به طور مساوی تحت تأثیر قرار می دهد. شدت پسوریازیس در افراد مختلف بسیار متفاوت است. برای برخی این بیماری فقط یک تحریک جزئی است، اما برای برخی دیگر می تواند تأثیر زیادی بر کیفیت زندگی داشته باشد.

پسوریازیس یک بیماری طولانی‌مدت (مزمن) است که معمولاً شامل دوره‌هایی می‌شود که هیچ علامتی ندارد یا علائم خفیفی دارد و به دنبال آن دوره‌هایی که علائم شدیدتر هستند ایجاد می‌شود.

کاشت مو در بیماران پسوریازیس ممکن است؟

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی محسوب می‌شود که در پوست سر نیز ممکن است ایجاد شود. بعضی اوقات بیماران نیاز به کاشت مو دارند یا حتی کاشت مو را برای درمان گزینه‌ای مناسب می‌دانند که شاید برایتان عجیب به نظر برسد ولی ممکن است.

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد بعد از عمل کاشت مو بیماری عود نکرده و بعد از عمل شرایط مساعد و خوبی دارند و بهبود یافته‌اند.

پس افرادی که دچار بیماری پسوریازیس هستند با تشخیص پزشک می‌توانند کاشت مو انجام دهند و عوارض خاصی پیش نخواهد آمد و حتی به احتمال زیاد ناحیه درگیر بهبود یابد. اما قطعا کاشت مو در افرادی که به پسوریازیس مبتلا هستند متفاوت خواهد بود.

بهترین روش برای کاشت مو در پسوریازیس

بهترین روش برای کاشت مو در بیماران پسوریازیس روشی است که چه در محل برداشت سالم چه در محل کاشت زخم عمیق و بزرگ ایجاد نشود.

با این حال برای این بیماران از دور روش FUT و FUE استفاده می‌شود. آمارها نشان می‌دهد نتایج هر دو روش یکسان است فقط نحوه برداشت فولیکول‌ها متفاوت است. پس پزشک با بررسی شرایط بیمار از یکی از دو روش بالا استفاده می‌کند.

کاشت مو به روش FUT

در روش FUT از پشت سر و بانک مو یک لایه نواری فولیکول مو استخراج می‌شود و سپس محل برداشت بخیه می‌خورد. سپس فولیکول‌ها بررسی شده و در محل مورد نظر کاشت می‌شود. در این روش برای برداشت و کاشت موی سر باید بی حسی تزریق شود. در روش FUT برای اینکه از یک نوار فولیکول برداشته می‌شود امکان کاشت موی پرتراکم تر وجود دارد بخصوص که فولیکول‌ها در برداشت کمتر آسیب می‌بینند.

کاشت مو به روش FUE

در روش FUE فولیکول‌ها به شکل قسمت‌های سوزن سوزن برداشت می‌شود و زخمی ایجاد و بخیه نمی‌شود. در این روش زمان برای برداشت فولیکول‌های بیشتر بوده و امکان آسیب به فولیکول‌ها نیز بیشتر است به همین دلیل ممکن است کاشت مو با تراکم کمتری انجام شود. در روش FUE نیز برداشت و کاشت گرافت‌ها در بی حسی کامل انجام می‌شود.

کاشت مو به روش تکثیری

روش کاشت موی تکثیری نیز در صورت عملی و گسترده شدن برای این افراد مناسب است. سلول‌های بنیادی سلول‌هایی هستند که می‌توانند به سلول های بدن تبدیل شوند. از این روش برای جایگزینی موهای ریخته شده و کاشت مو نیز استفاده می‌شود.

برای اولین در سال 2017 یک دانشمند ایتالیایی ایده ایجاد و تکثیر مو از سلول های بنیادی را مطرح کرد. این محقق معتقد بود از آنجایی که سلول‌های بنیادی در درمان سایر بیماری‌ها موثر بوده می‌تواند باعث افزایش موفقیت کاشت مو و امکان کاشت برای افراد بدون بانک مو شود.

در روش کاشت موی تکثیری نیازی به برداشت تعداد زیاد گرافت مو نیست. در این روش کافیست چند فولیکول موی سالم و قوی از محل بانک مو برداشت شود. سپس در آزمایشگام سلولهای بنیادی این فولیکول‌ها را استخراج کرده و آنها را تکثیر می‌کنند.

 

مراقبت های بعد از کاشت مو برای بیماران پسوریازیس

تمام مراقبت‌هایی که برای کاشت مو انجام می‌شود در افراد مبتلا به پسوریازیس نیز باید انجام شود از جمله:

  • عدم خم شدن و تحرک شدید در صورتی که پشت سر بخیه خورده است.
  • استفاده از آنتی بیوتیک و داروهای ضد ورم
  • استفاده از داروهای تجویزی پزشک برای تقویت مو
  • عدم خاراندن پوست سر در محل کاشت
  • عدم مصرف الکل و سیگار و قلیان
  • داشتن تغذیه سالم و مصرف کمتر نمک و شکر
  • رعایت بهداشت سر
  • دوری از آفتاب که برای بیماران پسوریازیس نیست آسیب بیشتری دارد.
  • جلوگیری از تعریق سر
  • رعایت نکات حمام بعد از کاشت مو
  • ورزش نکردن برای یک ماه تا بعد از کاشت مو
  • رعایت نحوه صحیح خواب به طوری که بدن با زاویه 30 تا 45 درجه با رختخواب قرار داشته باشد.
  • تعویض هر روز ملحفه‌ها
  • و ….

هزینه کاشت مو برای  بیماران پسوریازیس

هزینه کاشت مو در بیماران پسوریازیس با افرادی که این بیماری را ندارند تفاوت ندارد. ممکن است هزینه های داروهای قبل و بعد از کاشت و مراقبت های قبل و بعد از کاشت کمی بیشتر باشد. همه چیز به شرایط فرد و شدت بیماری بستگی دارد.

علائم پسوریازیس چیست؟

  • خشک شدن پوست ترک خوردن و خونریزی از محل ترک ها
  • فلسی شدن پوست
  • ایجاد پینه هایی زبر با رنگ قرمز و صورتی
  • در برخی موارد نادر ایجاد تاول های قرمز پر از چرک
  • ضخیم شدن ناخن‌ها

جمع بندی

پسوریازیس بیماری خود ایمنی است که باعث ریزش مو در ناحیه سر در صورت وجود زخم نیز می‌شود. خارش زخم‌ها نیز می‌تواند ریزش مو را تشدید کند. البته این ریزش‌ها در اکثر مواقع موقتی بوده و پس از مدتی موها دوباره رشد می‌کنند ولی برخی اوقات شدت زخم به قدری است که ممکن است موها به صورت دائمی بریزند. در اینصورت کاشت مو می‌تواند روش مناسبی باشد. البته قبل از کاشت باید بیماری درمان و کنترل شود سپس کاشت مو انجام شود. پس از کاشت مو نیز همچنان باید بیماری را تحت کنترل بگیرید زیرا پسوریازیس یک بیماری مزمن است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا