تغذیه و رژیم

از عادات غذایی ناسالم خودداری کنید

شما بعد از خوردن و لذت بردن از یک شام خوشمزه کاملا سیر میشوید، ولی نمیتوانید در برابر سفارش یک دسر بسیار لذیذ مقاومت کنید. یا اینکه شما در طول روز گرسنه بمانید، یا اینکه تا زمان خوابیدن در حال غذا خوردن باشید، یا اینکه شما همیشه در حال فرار یا ایستاده و در حین رانندگی، غذا میخورید.اگر هر کدام از این موارد برای شما آشنا باشد، عادت های غذایی شما میتواند از یک تنظیم خاص برخوردار باشد.همه این موارد میتوانند بیانگر عادت های ناسالم باشند که مانع موفقیت های طولانی مدت در کاهش وزن شوند.

به بدن خود گوش دهید

هر کسی که با غذا و غذاخوردن دست و پنجه نرم می کند، ممکن است به عاداتی دچار شود که متخصصان آن را اختلال در غذاخوردن می نامند. اختلال در غذاخوردن می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، از عادات غذایی ناسالم که شما را از کاهش وزن باز می دارد تا اختلال پرخوری، پرخوری یا بی اشتهایی.

اجازه ندهید تمایل شما به کاهش وزن باعث ایجاد عادات غذایی ناسالم شود. اولین قدم شما باید این باشد که بدن خود را بپذیرید و افتخار کنید که عضو کلینیک کاهش وزن هستید و در عین حال که لاغر می شوید، سلامت خود را بهبود می بخشید.

یکی از بهترین راه ها برای کنترل عادات غذایی خود این است که با بدن خود هماهنگ شوید — یعنی یاد بگیرید وقتی از نظر جسمی گرسنه هستید غذا بخورید و وقتی سیر شدید دست از کار بکشید. گفتن این کار آسان تر از انجام آن است، اما با کمی تمرین می توانید یاد بگیرید که کالری دریافتی خود را بدون احساس کمبود کنترل کنید.

هیچ کس کامل نیست

هدف شما باید اعتدال باشد نه کمال. انکار تمایلات عادی شما برای لذت بردن از غذای اشتها آور می تواند نتیجه معکوس داشته باشد و منجر به پرخوری و اختلال در عادات غذایی شود.

فلسفه ما در کلینیک کاهش وزن WebMD این است که به شما کمک کنیم یک برنامه غذایی ایجاد کنید که شامل غذاهای مورد علاقه شما باشد – البته در مقادیر کمتر یا نسخه های سالم تر – تا احساس رضایت داشته باشید. همچنین هدف ما این است که به شما کمک کنیم عادت‌های بد را به آرامی به عادت‌های سالم تبدیل کنید که تا آخر عمر با شما خواهند ماند.

یکی از قدرتمندترین نشانه ها برای پرخوری زمانی است که یک غذای پرکالری در مقابل شما قرار می گیرد.

اما ناامید نشوید. لازم نیست کاملا در برابر میل به شیرجه زدن مقاومت کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که زیاده روی های خود را محدود کنید. قبل از اینکه اولین لقمه را بخورید، یک “چک” انجام دهید: آیا واقعا گرسنه هستید یا فقط به این دلیل غذا می خورید؟

در طب سنتی یکی از موارد پرخوری عدم توجه به مصلحات غذاها در طب سنتی است. مصلحات غذاها در طب سنتی کمک می کند تا طبع بدن شما نرمال باشد و به همین دلیل پرخوری و یا کم خوری از بین می رود.

چه چیزی باعث پرخوری ما می شود؟

زندگی ما بسیار ساده‌تر می‌شد اگر غذا خوردن به همان سادگی بود که گاز را در یک مخزن خالی گذاشتیم. اما غذا خوردن خیلی بیشتر از پر کردن شکم خالی است.

بسیاری از عوامل رفتاری، نگرشی، عاطفی، روانی، اجتماعی و محیطی به تعیین زمان و آنچه می خوریم کمک می کند. وقتی شرایط سخت می شود، حتی افراد سخت هم ممکن است شروع به خوردن کنند.

به تصمیم خود برای خوردن چیزی یا چیزی غیر از آنی یا بدون فکر بودن توجه کنید. شما کنترل آنچه را که برای خوردن انتخاب می کنید، در دست دارید. هنگامی که شروع به انتخاب های غذایی بهتر می کنید، آسان تر می شود و با دیدن مزایای رفتار خود مصمم تر می شوید.

چگونه عادت های بد را تغییر دهیم

باید گفت که تغییر همیشه کار آسانی نیست مخصوصا زمانی که صحبت از رفتارهای بسیار قدیمی در میان باشد. در اینجا چندین نکته کلیدی بیان شده است که به شما کمک می کند تا بتوانید به راحتی عادت و رفتارهای بد خود را به عادت های سالم تغییر دهید:

برای مقابله با وسوسه هایی که به طور مرتب با آن مواجه می شوید، برنامه ای تنظیم کنید. از قبل تصمیم بگیرید که چگونه با نقاط ضعف خود کنار بیایید تا کنترل اوضاع را در دست داشته باشید.

غذاهای ناسالم را با غذاهای سالم جایگزین کنید. اگر غذا خوردن در شب نقطه ضعف شماست، به خودتان اجازه دهید مقداری از غذاهای مغذی را در شب کنترل کنید.

خواب بیشتری داشته باشید – خوابیدن بیشتر به شما زمان کمتری برای خوردن می دهد. اگر روش برای بهتر خوابیدن را بلد نیستید در اینترنت جستجو کنید و یا مقالات معتبر در مورد روش برای بهتر خوابیدن را بخوانید.

تماشای تلویزیون را کاهش دهید. زمان کمتری برای وسوسه های غذایی و زمان بیشتری برای فعالیت بدنی خواهید داشت.

اهداف دست یافتنی تعیین کنید. انتظارات غیر واقع بینانه شما را برای شکست آماده می کنند. به آرامی رفتارهایی را که باعث می شوند بیش از حد تلاش کنید، تغییر دهید.

مثبت فکر کنید. افکار منفی مانند “من اراده ندارم” یا “من چاق و غیرجذاب هستم” تنها به تضعیف تلاش های شما کمک می کنند. نظرات الهام بخش بنویسید و هر زمان که به کمک نیاز داشتید آن ها را بخوانید تا روی اهدافتان متمرکز بمانید.

در صفحه پیام دوستان ما یک دوست رژیمی پیدا کنید یا از یک دوست حامی برای افزایش شانس موفقیت خود دعوت کنید. مطالعات نشان می دهد که حمایت برای موفقیت در تغییر رفتارها و غلبه بر موانع حیاتی است.

بعد از شام دندان های خود را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا وسوسه خوردن کمتر شود.

غذای بسته بندی شده را به صورت تک تک بخرید (یا خودتان آنها را به این صورت بسته بندی کنید). بسته‌های با اندازه اقتصادی، پرخوری را تشویق می‌کنند.

قبل از رسیدن به یک کمک دوم، حداقل 10 دقیقه صبر کنید تا به معده خود زمان دهید تا به مغز شما سیگنال دهد که سیر است.

روز را با صبحانه شروع کنید. یک مطالعه نشان داد که وقتی اکثر مردم بیشتر کالری خود را در صبح می خوردند، در کل در طول روز کمتر از زمانی که اکثر کالری خود را در عصر می خوردند، می خورند.

عادت های غذایی زیر میتواند زندگی شما را تغییر دهد:

کالری شماری را فراموش کنید،از خوردن غذاهای کسل کننده پرهیز کنید،غذاهای رنگارنگ مصرف کنید،میان وعده های خود را در برنامه غذایی بشناسید،برای اصلاح عادت های غذایی بهتر است که غذاهای خود را آماده و ذخیره سازی کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا